Konstnären Anders Zorn var ämnet vid Skånes Journalistseniorers möte på Rådhuskällaren i Malmö den 19 februari 2025 då drygt 20 medlemmar deltog. Gäst var journalisten och författaren Per Svensson som skrivit den augustprisbelönade biografin Zorn – ett liv, en tid.
Anders Zorn är en av Sveriges främsta, och mest framgångsrika, bildkonstnärer, kanske mest känd för sina nakenmålerier, bilderna från Dalarna och sättet att avbilda vatten. Men Per Svensson ger en bredare bild.
Han beskriver även en entreprenör som gärna odlade myter om sig själv och som umgicks i dåtidens jetset, men vars stjärnstatus dalade och vars liv slutade redan vid 60 års ålder efter ”ett intensivt dålighetliv”.
– Men han var ingen dålig människa utan beskrivs som lojal och hjälpsam, och han arbetade alltid hårt, säger Per Svensson.
Anders Zorn föddes 1860 i en by utanför Mora men hans bakgrund var inte så torftig som han själv ville framställa den. Visserligen föddes han utanför äktenskapet och växte upp hos sina morföräldrar men fadern, den tyske bryggmästaren Leonard Zorn, efterlämnade pengar som gjorde det möjligt för sonen att i tolvårsåldern börja på läroverket i Enköping.
Här upptäcktes hans konstnärliga begåvning och som femtonåring fick han börja på Konstakademien i Stockholm där han snabbt kom att betraktas som en stjärna och gjorde succé. Redan nu anlitades han ofta för porträttmålningar.
Efter studierna bodde han bland annat i England och ägnade sig då främst åt akvarellmåleri.
– Och redan från början var han skicklig på knyta kontakter med inflytelserika personer, berättar Per Svensson.
1885 gifte Anders Zorn sig med Emma Lamm som kom från en högborgerlig och förmögen familj och de bosatte sig sedan i Mora.
Men själv var Anders inte där särskilt mycket, trots myten om allmogelivet, utan höll till i Stockholm när han inte var ute på någon av sina många resor. Han bodde i Paris i flera år – alltid i de fina kvarteren och under umgänge med de rika och kända – och besökte USA sju gånger.
– Det var här han hade sina stora marknad, med många nyrika som ville köpa konst, och han målade bland annat ett porträtt av president Cleveland, berättar Per Svensson.
Han beskriver hur Zorns konstnärliga karriär började dala redan efter ett par årtionden, även om berömmelsen, som förutom pengar även resulterade i mängder av tidningsartiklar, fanns kvar.
– Mot slutet blev måleriet alltmer pornografiskt, konstaterar Per Svensson.
Att det blev en biografi om Zorn beskriver Per Svensson som något av en slump efter att ett annat bokprojekt lagts åt sidan:
– Här fanns en bra berättelse som inte skildrats tidigare och Zorn personifierar en epok som jag är speciellt intresserad av – tiden kring sekelskiftet då stora företag grundas och demokratin växer fram.
Text: Lars Johansson
Foto: Jari Markkanen

Per Svensson tipsade om att hans bok om Anders Zorn finns med på årets bokrea.