Omkring 20 medlemmar i Skånes Journalistseniorer besökte den 6 april 2022 Åke Hodell-utställningen på Malmö Konsthall och guidades av Nilas Hultman.
– Åke Hodell var en otroligt seriös konstnär men samtidigt väldigt rolig, sammanfattade Nilas Hultman.
Motstånd var ett livslångt tema för Åke Hodell (1919-2000) och har även fått ge namn åt utställningen. Ljudverk var en stor del av hans konstnärskap men han var även författare, poet, målare, grafiker och förläggare.
Dadaismen var en tidig inspirationskälla och han arbetade ofta med fragment och collage. På 1960-talet tillhörde han det svenska avantgardet i konstnärsgrupper som ägnade sig åt happenings och konkret poesi. Hans flygarbakgrund återkom ofta i verken, men nu i form av antimilitarism och kritik mot disciplinering och automatisering.
Åke Hodell föddes Stockholm och fick genom pappan, som var lustspelsförfattare, och en skådespelande syster tidigt kontakt med teatervärlden. Men flygintresse från barndomen och avsky för Hitler gjorde att han 1940 påbörjade utbildning till stridspilot. En svår krasch vid Ljungbyhed året efter ledde till två års sjukhusvistelse och därefter arbetade han bland annat med barnteater i Folkets Park i Malmö under några år. Under den här perioden skrev han också manus till filmen Rännstensungar.
– Redan under 1930-talet hade han lämnat avtryck genom att skapa hejaramsan “Sassa, brassa, mandelmassa”, berättade Nilas Hultman.
Genom en släkting fick Åke Hodell i början av 1950-talet kontakt med poeten Gunnar Ekelöf som gav honom en läslista, skriven på baksidan av en restaurangmeny.
– Men han var nog mer intresserad av menyn och dess möjligheter än läslistan, konstaterade Nilas Hultman.
Utställningen på konsthallen pågår till den 22 maj och här ingår även verk av tre nutida konstnärer med kopplingar till Åke Hodell: Loulou Cherinet, Catherine Christer Hennix och Ulla Wiggen.
Text: Lars Johansson
Bilder: Göran Martelius